Verzoek om recept?

Ik wil een ovenschotel maken met de volgende ingrediënten:

Aardappel
Ui
Knoflook
Champignons
Aubergine
Courgette
Paprika
Tomaat
Prei

Het lijkt me dat dit allemaal goed samengaat, maar hoe pak ik dit aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Maak aardappelpuree van de aardappels en knoflook:

1,5 kilo aardappelen
zout
2 deciliter melk
50 gram boter
nootmuskaat
2 teentjes knoflook
200 gram geitenkaas

Schil de aardappelen, was ze en snijd ze in blokjes. Kook de aardappelen in een ruime pan met water en zout in 20 minuten gaar. Verwarm intussen de melk en boter in een pannetje. Giet de aardappelen af en laat ze droog
stomen. Stamp de aardappelen fijn en voeg al roerend de hete melk en boter toe. Breng het op smaak met zout en nootmuskaat. Pel de knoflook en pers hem boven de puree uit. Verkruimel de geitenkaas erboven en meng het goed door elkaar. (Je kunt de geitenkaas weglaten).

Roerbak de champignons, aubergine, courgette, paprika, tomaat en prei. Doe hier zout en peper en eventueel wat gedroogde Italiaanse kruiden doorheen. Doe dit in een ingevette overschaal en doe daar de aardappelpuree bovenop. Maak met een vork ruitjes in de aardappelpuree. Doe de schotel 20 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden. Daarna nog 2 minuten onder de gril voor een mooi bruin korstje.
(Eventueel wat klontjes boter op de puree doen en wat paneermeel).

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik gebruik dit recept zelf ook om restjes groenten op te krijgen. Je kunt er ook nog vlees doorheen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ratatouille met hamlapblokjes

Ingrediënten voor 4 personen
1 courgette (ca. 250 gr)
2 grote vleestomaten
1 prei (ca. 200 gr)
1 aubergine (ca. 300 gr)
400 gr hamlappen
zout, peper,
5 eetl (olijf)olie
1/2 pakje aardappelen (a 750 gr)
2 theel rozemarijnnaaldjes
1 teentje knoflook
1 theel Italiaanse keukenkruiden
2 theel kruidenbouillonpoeder

Voorbereiding
Courgette schoonmaken, wassen en in plakken van ca. 1 cm dik snijden. Tomaten wassen en in parten snijden. Prei schoonmaken, in ringen van ca. 1 1/2 cm dik snijden en wassen. Aubergine schoonmaken, wassen en in blokjes van ca. 1 x 1 cm snijden. Vlees in blokjes snijden en bestrooien met zout en peper.
Bij verse aardappelen: Voorkoken.

Bereidingswijze
In braadpan olie verhitten. Vlees in ca. 5 min rondom bruin bakken. Uit pan op bord scheppen. In bakvet aardappeltjes en rozemarijn al omscheppend ca. 5 min bakken. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Prei, courgette, tomaat en aubergine toevoegen en ca. 5 min bakken. Af en toe omscheppen. Vlees, keukenkruiden, bouillonpoeder en 1 1/2 dl heet water toevoegen. Afgedekt in ca. 20 min zachtjes gaar stoven.

Serveertips
Serveren met stokbrood en kruidenboter.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laagjes maken van alles maar de bovenste laag is plakjes aardappel. Dan in de oven op 180 graden voor een half uurtje of iets langer. (Hou dat even in de gaten), en dan: eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ovenschotel met verschillende soorten groenten.

Ingrediënten:

1 kg rode tomaten
1/2 kg. aubergines
1/2 kg. courgettes
1/2 kg. aardappelen
250 gr. wortelen
250 gr. groene paprika
1/2 kop peterselie, fijngesneden
1/2 kop gepelde knoflookteentjes
1 kop ui, gesnipperd
1 kop olijfolie
peper en zout

Benodigdheden
1 ovenschaal

Bereiding:

De tomaten, aubergines en courgettes wassen schoonmaken en in plakjes snijden. De aardappelen schillen en in plakjes snijden. De wortelen schrapen en in plakjes snijden Door elkaar in een ovenschaal met olijfolie leggen. De peterselie, de in ringen gesneden ui, de in reepjes gesneden paprika, de knoflookteentjes en peper en zout eraan toevoegen. Alles mag door elkaar heen in de ovenschaal. In een matig warme oven 2 uur bakken. Tijdens het bakken twee koppen water toevoegen en zoveel meer als nodig mocht blijken. Warm opdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwarm de oven voor op 180 graden C.

Verhit 2 eetl. olijfolie in een koekenpan en voeg hier de courgette en aubergine in stukken aan toe. Maal er peper en zout over. Onder af en toe roeren 10 min. zachtjes laten bakken.

Verhit in een andere pan 2 eetl. olijfolie en fruit hierin de ui, paprika, champignons en knoflook (fijngehakt maar heel mag ook) licht aan, maar pas op dat de knoflook niet verbrandt, doe dat dus op het laatst erbij.
Doe er dan de tomaten in stukjes bij en laat alles 10 min.
zachtjes koken, af en toe roeren. De tomaten vormen dan een soort saus. Je kunt trouwens ook tomatensaus nemen.

Doe het courgettemengsel bij het tomatenmengsel en kruid alles met tijm, verse fijngehakte basilicum en fijngehakte peterselie. Peper en zout naar smaak.

Schep alles in een ovenschotel, dek deze af en zet alles 20 min. in de oven. Serveer dit gerecht warm of koud met partjes citroen.

Op deze manier gemaakt is het een magere gezonde variatie. Tellen de calorieën niet mee, dan kan je er een pittige kaas overstrooien en niet afgedekt gratineren.

Ook lekker is het om op de bodem voorgekookte aardappel in schijfjes met boursin te besmeren (volkorenbood sneetjes met boursin besmeerd ipv. aardappels is ook lekker) en hierop de groenten doen.
Dek de schotel dan af met een bechamelsaus waardoor je ook een gedeelte boursin roert. ( boter smelten, bloem erdoor,even garen, koude melk erbij, 2 losgeklopte eidooiers en de boursin, evtl. geraspte kaas erbij)
Heel lekker is dan de Boursin Cuisine Tomaat & Mediterraanse kruiden.
amc