Waarom, als ik in een lunchroom een Spa rood bestel, krijg ik vrijwel altijd ongevraagd iets anders?

Goed, wat ik dan krijg lijkt wel op Spa rood, maar is het niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.9K
paulus811
13 jaar geleden
Eigenlijk is het ook wel vreemd. Je bestelt tenslotte ook geen Mora kroket, of een Aviko friet. Waarom bij bronwater het merk er ineens wel toe doet is wel apart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stoor me er ook altijd zo aan, bestel ik Spa Blauw, komen ze met die vieze Sourcy, zonder het van te voren te zeggen!

Het beste antwoord

Merknaam wordt soortnaam.
Typisch een voorbeeld van 'merkverwatering' ;-)
Wel toepasselijk woord bij spa.

http://www.onzetaal.nl/advies/merknamen.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat de produktnaam tevens merknaam is. Zorgt voor verwarring. Zo kun je dus Sourcy of Vittel krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en hoe weet je dat zo zeker? het mag nl. niet. maar spa rood is bijna een soort naam geworden (lees: ingeburgerd als)..terwijl het gewoon een merknaam is. dat is ook het geval met aspirine bijv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spa is een algemeen begrip geworden voor water. Spa rood daarmee voor water met prik. Vaak hebben restaurants, lunchrooms, cafés, etc. water van een bepaald merk. Dat lijkt dan inderdaad vaak op Spa, maar is net iets anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de horeca wordt niet altijd het merk Spa verkocht, maar bijvoorbeeld Sourcy of iets anders.

In Nederland wordt de merknaam Spa echter vaak gebruikt als soortnaam voor bronwater. Dat neemt niet weg dat men eigenlijk zou moeten vragen: "Is Sourcy ook goed?".

Als je specifiek Coca Cola bestelt, vraagt men vaak wel of het ook Pepsi mag zijn.
bamibal
13 jaar geleden
Dat is net zo iets als 7up bestellen bij macdonald en sprite krijgen, het is gewoon.
Het is een citroen/limoen drankje met bubbels.
zo is spa dus gewoon een ander naam voor water met bubbels.
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde als ik Spa groen bestel, dan kijken ze me soms vreemd aan. Dan wordt het óf 7up of Sourcy. Vaak verkopen ze niet alle merken, dan moet je het doen met een andere variant. Ik maak er nooit een punt van, ben het al gewend dat het zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op wat de anderen al opsomden krijg je in een aantal horecagelegenheden een glas kraanwater waar via de tapinstallatie wat koolzuur doorgejast is. Hoewel flessenwatertjes uit Bunnik uit dezelfde bron afkomstig zijn als het kraanwater in Midden-Nederland vind ik dat aan belazerij grenzen als je om Spa vraagt. Hoewel ik zelf thuis wel zo mijn bubbelwater maak.